lørdag den 10. marts 2012

Bredbånd i Danmark

Jeg har længe ønsket mig en hurtigere bredbåndsforbindelse, da jeg uploader og downloader rigtige mange billeder, og med mit nuværende internet, går det rimelig langsomt.

Anton
Efter en anbefaling af min ven Anton, som har godt styr på internet teknologier og teknik generelt, kiggde jeg forbi denne side som jeg nu vil anbefale til andre:

 Pris-På-Bredbånd.dk

Her finder du priser på alm. fastnet men også mobilt bredbånd. Anton havde inden forklaret mig  lidt om de mest almindelige teknologier og hvad jeg skulel gå efter.

ADSL og VDSL
Den mest brugte teknologi er den som bruger tlf. nettet, bedre kendt som ADSL og VDSL. I Danmark er det TDC der har størstedelen af bredbåndsmarkedet, og kobbernettet er deres ejendom. På grund af lav konkurrence på markedet har TDC ikke følt det nødvendigt at indføre moderne teknologi, og har kunnet tjene penge på det eksisterende kobbernet.

Fiberbredbånd
Lokale energiselskaber dannede et konkurrende selskab kaldet Waoo, og de var klar til at gribe arbejdshandsken og kæmpe mod TDC ved at tilbyde danskerne tv, internet og telefoni, ved at benytte fremtidens teknologi fibernet.
Fibernet er opbygget af optisk fiber med en kerne af glas som kan sende data med lysets hastighed, og som rådgiver ser som fremtidens bredbåndsteknologi, da båndbredden kan udvides senere. Lige nu er fibernet ikke tilgængeligt for alle, da det er dyrt at etablere, men for over 30 % af den danske befolkning er det muligt, og procenterne vil stige i takt med den løbende udvidelse af fiber bredbånd. Faktisk har mere end 400.000 danskere allerede benyttet sig af deres gode tilbud, og Anton sagde at fibernet er fremtidens forbindelse.

Ting du skal vide om ADSL
Hvis du kun kan få bredbånd via kobbernettet, skal du være klar på at desto længere afstanden er til centralen, jo svagere forbindelse kan du få. Bredbåndudbyderene har ofte en samlet pakke indeholdende telefoni, tv og selvfølgelig bredbånd, du skal dog tænke på at når tingene bruges samtidig vil det sænke internethastigheden. For fiberbredbånd gælder det ikke, da båndbredden har stor kapacitet. Waoo lover garanterer minimums hastigheder hvor alle konkurrenterne kun kan love hastigheder op til et hvis niveau.


Lidt om mobil bredbånd
En anden mulighed kunne være at bruge mobilt bredbånd til nettet. I DK er der generelt en god dækning på 3G netværket, som i øvrigt er første version af mobilt bredbånd der kunne klare gængse opgaver. Nu kan man allerede få 4g mobil bredbånd her er det muligt at opnå ca. 80 mbit og så er det mobile bredbånd en god erstatning til bredbånd via kobbernettet.

Mobilt bredbånd kan deles af flere personer med en router til mobilt bredbånd, og man har den fordel at man kan tage det med sig over det meste. Når vi kigger på diverse mobilt bredbånd priser kan de også konkurrere med almindelige bredbånd priser. Ulempen med mobil bredbånd er at der stadig er en begrænsning på dataforbruget, så jeg valgte fibernet,d a jeg ønsker at uploade og downloade mange billeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar